last.fm





DJ Schwa

Ač skryt pohledu laické veřejnosti a očím většiny českých médií, Michal Růžička, aka DJ Schwa, je jedním z mála Čechů, kteří ve světě současné taneční hudby něco znamenají a jehož tracky hraje světová DJská smetánka. V době, kdy už o úspěchu producenta elektronické muziky pranic nerozhoduje počet prodaných desek, se právě Michalův projekt Shades of Grey pravidelně umísťuje mezi nejstahovanějšími autory na nejfrekventovanějším DJském portálu beatport.com.

Hudbou se začal zabývat díky tatínkovi, který je sám muzikant a který v Praze vlastní známé nahrávací studio (www.orm.cz). V roce 2004 se stává spolumajitelem úspěšného progressivního labelu Tribal Vision, avšak na konci 2005 náhle mění svůj styl a zakládá vlastní inovativní vydavatelství BEEF records, které dnes právem poutá největsí pozornost. Michala, který už 4 roky tráví většinu času v australském Bondi Beach poblíž Sydney, jsem se zeptal pár otázek.

Historie elektronické hudby je hodně ovlivněna vývojem technologií k jejímu vytváření, zároveň je ale také podle mého názoru postavena na recyklaci myšlenek a postupů. U taneční neboli klubové muziky to platí dvojnásob. Souhlasíš?
Samozřejmě máš pravdu. Celá elektronická hudba je o recyklaci. V hudbě jako takové je velice těžké přijít s něčím novým. Všechno už tady jednou bylo. Já osobně se o to ani nesnažím. Spíše se nechám ovlivňovat veškerou hudbou, se kterou jsem přisel do styku  (ať už elektronickou nebo ostatní) a vytvářím z toho takový “guláš”.  To mě na současných technických podmínkách velice baví. Dnešní producenti mají možnost se vrhnout mnoha směry a je jen na nich, který si vyberou. Dnes už nás technické zázemí, například nedostatek peněz na pronájem studia, limituje mnohem méně, než třeba před deseti lety.[private]

Když už mluvíš o technice, prozraď, jak u tebe vzniká nový track? Jak vypadá tvoje domácí studio?
Nový track vzniká různě. Nemáme žádný zajetý systém. Většinu našich věcí dělám společně se svým australským parťákem Nickem Westem. Nejsme žádní noční živlové, takže pracujeme přes den. Normální šichta od devíti do pěti. Ráno se  spolu sejdeme, jdeme si zaplavat do moře a pak ve studiu začneme jamovat. Hodíme si do Abletonu pár loopů a zapneme synťáky. Třeba Moog Voyager používáme téměř na každý track. Když najdeme něco zajímavého, tak to nahrajem do počítače a dále s tím pracujeme. V případě, že je to třeba basová linka nebo nějaký komplexní zvuk, tak si to necháme v midi, abychom to mohli ještě měnit, modulovat a dále upravovat. Při produkci si necháváme hodně prostoru. Když na něčem dělá Nick, tak já se mu do toho nemíchám a obráceně. Finální rozhodnutí jsou ale společná. Ostatně, tak to děláme i teď, když jsem v Čechách. Myslím, že jsme se za ty roky spolu naučili pracovat tak, že ani nemusíme být ve stejné místnosti.

Co se týká studia, tak máme Genelec repro soustavu, Moog Voyager, Korg MS2000, Kaosspad, NI Komplete 5, Ableton live, nějaké ty drum machines, SH101 a pár dalších hraček. A samozřejmě naše miláčky Macky.

Když jsme na tour, tak zabíjíme čas remixama. Třeba v letadle. Máme rozdvojku na sluchátka a hrajeme si se samplama, které nám někdo poslal na remix (a těch je vždycky hodně). Občas spolucestující dost nechápou…

Stává se ti, že slyšíš na párty u jiného DJe zajímavé nápady, a říkáš si, to bych měl vyzkoušet. A ze všeho nejdřív utíkáš do studia, abys na to nezapomněl?
Jasně, to je pro nás základní zdroj inspirace. Ještě se ale před tím DJe zeptám, co to zrovna hraje… :)

Přihodilo se ti taky někdy, že se ti líbí zvuk z jinýho tracku natolik, ze ho použiješ sám? Nebo že někdy zvukově nenacházíš přesně co bys potřeboval a sampluješ z tracků jiných producentů?
Jasně… dost často hledám přesný zvuk a nemohu ho najít, tak použiji zvuk z jiného tracku. Jedna se o perkusivní zvuky jako Kick, Snare, HiHat. Dám si to pak do sampleru a vytvořím si svůj rytmus. Ono ale umět něco dobře vysamplovat také není jen tak. Často je ten sample pak špinavý a nebo jsou tam slyšet další zvuky. To bych nikdy nepoužil. Na samplování jako takovém nevidím nic špatného, musí se to ale dělat chytře, a ne si jen ulehčovat práci. Další zaklad je ten, aby to nebylo poznat. Nikdy bych nechtěl aby moje věc zněla jako jinej track.

Co říkáš na současný trend taneční muziky, který nastoupil někdy loni po minimal boomu, válcujícím světové kluby posledních několik let? Já osobně tomu říkám deep house revival.
Upřímně, jsem rád, že se minimal trošku převalil do houseu. Jsem rád, že minimalový DJs a producenti přecházejí na deep house a tech-house. Minimal jako takový je pro mě nuda, hlavně poslouchat to na párty celou noc. Všechno musí být vyvážené a kvalitní DJs to vědí. V tom je jejich umění. Hlavně se nezasekávat na jednom stylu. Mě osobně teď hodně baví deep house a house, protože navozuje dobrou párty atmosféru. Je to trošku lépe stravitelné a holkám se na to lépe tancuje. Záleží ale také na tom, kde zrovna hraji. Třeba v Japonsku stále jedou progressive a minimal techno. Ale kdo ví, co bude za rok.

Ten dnešní znovuzrozený trend v deep house music ale zní trošku jinak než řekněme před 5 lety, je to jen recyklace starých myšlenek v novém hávu, nebo spíše přirozený vývoj?
To je přirozený vývoj. Když chce být někdo úspěšný, tak se musí vyvíjet a čerpat inspiraci z ostatních žánrů. Kdyz se koukneš na nejlepší deep house producenty a prodejní charts na Beatportu, tak to přesně vidíš. Deep house, našláplý díky novým producentským technikám, okořeněný minimalismem a třeba ještě živými nástroji. To tady sice bylo, ale až se za deset let budeš snažit dělat něco podobného, tak to zase bude znít jinak. Kopírovat NE, recyklovat ANO…  :)

A teď trošku z jiného soudku – co recyklace odpadu v Austrálii, kde trávíš většinu roku, v porovnáni s naší republikou?
Česká republika v tomto trochu zaostává. Austrálie má perfektně zorganizovaný systém odvozu odpadu. Máte třeba doma starou ledničku/skříň/televizi a chcete se jí zbavit? Stačí zavolat na bezplatnou linku a oni vám to 2x ročně zadarmo naloží a odvezou. Ne jako tady, kde to lidi hoděj do lesa. Taky tam máte všude 4 popelnice: na bio odpad, na domácí odpad, na papír a na sklo. Toto se ale týká těch lepších čtvrtí. Třeba v takovém blacktownu žádnou recyklaci neřeší.

Máš kromě hudby ještě další životní vášně, kterých si hledíš? Třeba recyklaci?..  :)
Vášní mám spoustu, ale díky hudbě na ně nemám moc čas. Nedávno jsem si ale po 4 letech zajezdil na snowbaordu a myslím, že mám na další zimu o zábavu postaráno. Ještě nesmím zapomenout na ženy, víno, rock and roll a recyklaci!..   :) [/private]


Komentáře nejsou povoleny.