THE RAPSODY OVERTURE – Hip Hop Meets Classic
Kdo by čekal, že černí rapeři rádi poslouchají klasiku a kdo by čekal, že ti stejní černí rapeři ji použijí jako inspiraci a součást ve své hudbě. Je to zkrátka dost překvapivé. A také – zajímavé. Ovšem ten, kdo poslouchá vážnou hudbu až příliš “vážně”, by album neměl brát raději do ruky. Proč? Například v songu Präludium odezní asi dvacet taktů této úžasné Bachovy skladby a poté se rapeři pouštějí do díla. Ne zrovna jemně, ale díky zachované harmonii tam zůstává jakési původní kouzlo a vzniká nová dramatičnost.
Je tu jednoznačné okouzlení Puccinim a jeho Toscou, ale v bookletu si přečtete další znělá jména – již zmíněný Bach, Offenbach, Debussy nebo Čajkovskij. Neozývají se jen klasické nástroje, klavír, hoboj, flétna, ale i zpěvné soprány a vznosné tenory s doprovodem velkého symfonického orchestru. Co si pod tím představit?! Zkusím ještě jeden příklad: Schwannensee začne zcela prostince kytarou a nečekaně jemně podkreslujícími bicími, rapeři začnou odříkávat příběh a náhle přichází hlavní jemné téma z Labutího jezera mistra Čajkovského. A to se opakuje vícekrát.
Podobně jsou pojaty i další skladby. Klasika je prověřená časem, rap slavil už také nějaké úspěchy (je třeba říct, že jednotlivé skladby upravila raperská esa LL Cool J, Warren G či Onyx) a spojení těchto dvou žánrů se zdá dosti neuvěřitelné, ale došlo k němu. Nezní ani kýčovitě ani násilně. Budu se opakovat – zajímavě. Mám velmi ráda klasiku a tento hudební počin mě nijak nepohoršil. Za alespoň jeden poslech tato zvlášnost stojí.
Srovnej si: jen ty dva singly Sweetbox