last.fm





TANEC V TEMNOTÁCH

ta-ta-mi | ta-ta-mi film  |   |  09-09-01

tanec v temnotach

Na tenhle film nechoďte, pokud se příliš sžíváte s hlavním hrdinou (hrdinkou) filmů. Kromě filmu Matrix (což byla jiná odrůda napětí, vyrůstající z akčnosti) jsem dostával křeče do nohou právě na Dance in The Dark a na filmu Prolomit vlny, oba snímky režiséra Larse von Triera. Myslím, že na téhle „živé“ emocionalitě, na tomhle přímém „strádání“, vycházejícím z identifikací s postavou, která spěje k totální destrukci, staví Trier filozofii svých projektů.

Nejsem filmolog, takže budu spíš mluvit o tom, co mě osobně na tom celém projektu zajímá (kromě toho, že mi dělá dobře, když vím, že Björk tam hraje Češku – emigrantku – a nestydím se za to vlastenectví). Tím, co mě zajímá a k čemu taky můžu něco trochu fundovaného říct, je hudba a způsob jejího zpracování v rámci filmu.

V recenzi na samotné CD jsem psal, co si myslím o hudbě, kterou Björk vytváří. Myslím si, že to není něco, co má jen lokální či časově omezený význam. Tady nejde o „hity“, ale o nasměrování nové polohy celého stylu hudby, a to nejen v populární hudbě, protože hudba Björk se prolíná i s hudbou tzv. vážnou a nastavuje jí zrcadlo. Aniž by asi chtěla, navázala na vážnou soudobou hudbu a podnikla cestu úplně jiným směrem. Samozřejmě, že hodně jí pomohla samplovací a počítačová technika (ale tu má přeci k dispozici i třeba Madonna). Prostě použila nové prostředky pro „staré, osvědčené“ formy. Jak prosté a geniální.

To, co se tančí, není nikterak oslňující (vůbec celý film – kamera apod.) nic moc – zdánlivě! Příběh z toho nápadně leze a emocionalita filmu je postavená na něm. Tanec i hudba jsou „jen“ podpůrnými složkami. Jakoby i kamera byla jaksi „mimoděk“ (ruční „amatérské“ snímání se střídá s digitálními kamerami). Přesto, že Björk nevytváří na scéně oslnivé pohybové kreace, člověk všechny detaily doslova hltá a zároveň vnímá tyto předěly jako součást celku, který se tímto nerozděluje, ale naopak sjednocuje. Postavy, herecky ztvárněné profesionály (Catherine Deneuve), Björk ani trochu nezastiňují. Naopak, působí mezi nimi přirozeně a roli ztvární tak, že jí věřím každé miniaturní gesto.

Je Dance in the Dark muzikál? Toť otázka. (Je Björk popík?)

Nejslavnější muzikály z per Leonarda Bernsteina nebo Andrew Lloyd Webbera v nás zanechávají poněkud jiné pocity. Jsou spojeny spíše s divadelním prostředím a zfilmování (např. West Side Story) proběhlo až v druhém plánu. Vzpomeňme si ale na tzv. hudebně – taneční filmy jako Flashdance, Chorus Line, Formanovy Vlasy nebo skvělý All That Jazz! Myslím, že z tradic těchto filmů vychází i Tanec v temnotách, i když v dobách Matrix už možná nikdo takový snímek neočekával (aspoň ne jeho úspěšnost).

Celý film má zajímavý dramatický průběh. Zatímco v prvních dvou třetinách filmu se „neděje“ skoro nic a tahle část by se dala označit jako introdukce na 70 taktů (v nichž emigrantka Selma pracuje v továrně, postupně přestává vidět a šetří svému synovi na operaci, která má tuto dědičnou oční vadu eliminovat), v dalších 25taktech se nejen „všechno stane“ (co, to nebudu prozrazovat), ale konečně divák přijde na to, že jde o jakýsi muzikál (začne se tančit a zpívat). Posledních pět taktů – to je: „horečka stoupá a nikdy stoupat nepřestane“. Neboli: totální emocionální tlak a vrchol. Hudebně je tím vrcholem nakonec ticho (v té chvíli si ale myslíte, že je po vás). Co dodat? Skvělý film, ale podruhé bych na něj nešel.

Zdeněk Král

Komentáře nejsou povoleny.