SVASTI-AYANAM – Sanklesa
Raison’D’etre, Svasti–ayanam, Necropherus – pod těmito a ještě mnoha dalšími jmény se ukrývá práce neuvěřitelně aktivního Švéda Petera Anderssona. Jen jeho projekt Raison’D’etre má od roku 1991 na svém kontě 5 CD, a to raději nepočítám sedmipalce, limitované vinyly, číslované kazety a účast na spoustě dark and industrial kompilací. Anderssonova hudba je velmi emotivní a dobře se snáší s obrazem. Občas si říkám, proč už dávno nebyl “zneužit” filmaři. Ale k věci: I na CD Sanklesa prorůstají temné samply sequencerovými smyčkami vevynalézavém ambientním mixu jako dřív, ale teď se často roztáčí v extatických vírech s rytmy, kovanými do želez. Andersson dokáže vyčarovat až quasisakrální atmosféru podpořenou hojně samplovaným gregoriánským chorálem. Ten však na rytmičtější Sanklese ustoupil lamaistickému brumlání, rituálním bubnům a tradičním nástrojům z oblasti Nepálu a Tibetu. Andersson naslouchá pozorně svému vnitřnímu hlasu, aby pak mohl z podvědomých hlubin dolovat obrazy a vize, které nám pak, zatavené do svojí hudby, předkládá. Opět zdařilé industriálně – mystické dílko.
Srovnej si: Raison’D’etre, Necropherus