last.fm





JIŘÍ MAZÁNEK – Meditace pro sedm

Pragma 1998
ta-ta-mi | ta-ta-mi hudba  |   |  29-09-98

 mazanek-medicate-pro-sedm-800[3]

 

Je hudba to, co projde myslí a tělem, nezachytne se ničeho a pokračuje dál, ven, k posluchači, k hráči? Změní se v pozitivní vibraci? Nebo musí být hudbou jen to, co prošlo klasifikací rozumu, co má určený obsah a čemu jsou hudební parametry přizpůsobovány?
Notace je evropský fenomén a ani dnes, kdy existují notační systémy např. v Indii, si sóloví indičtí hráči své party nezapisují. Nemají ani, co by zapisovali. Tvoří při hře. Improvizují, ale ne ve smyslu nahodilosti, nepřipravenosti nebo pokusů. Jde o jakýsi průnik k inspiračnímu zdroji (touto schopností nejsou nadáni samozřejmě všichni).
V roce 1993 vydal Jiří Mazánek CD Meditace pro sedm, jenž je jakousi meditační hudbou pro kytaru, někdy obohacenou zpěvem. Zdá se, že zpěv není totéž, co hra na nástroj. Je náročnější, protože skrze něj zní sám člověk. Tam má Mazánek ještě rezervy. Jeho kytarová hra je daleko “tišší”. Od devatenácté minuty se ale stává improvizací, tak jak ji známe. Začíná být “rušivá”, již obsahuje příliš mnoho zvratů, melodických změn, příliš mnoho informací. Od dvacáté šesté minuty začne zase tišit, např. hrou flažoletů, které samy o sobě ve své barvě skrývají něco mystického.

Srovnej si: new age music, Jablkoň a Svěcený

★★★☆☆☆

Zdeněk Král

Komentáře nejsou povoleny.