HILDUR GUDNADOTTIR – Without Sinking
Celým jménem se tahle islanďanka jmenuje Hildur Ingveldardóttir Gudnadóttir a k tomuhle elfímu jménu se váže neméně nevšední hudba, která vám vezme duši, poddáte-li se a zcela zvláštním způsobem ji utancuje k blaženému vyčerpání. S koncem každé skladby budete litovat, že ta slast na hranici extáze i bolesti netrvala déle. Hned v Elevation vás Hildur ukolébá hlubokými vibrujícími tóny, aby vám pak, v nestřežený moment, cirkulárkou oddělila pravou hemisféru od levé.
V Čechách jsme na ni mohli narazit jednak v 90. letech v sestavě Pan-sonic, pak při spolupráci s BJ Nielsenem a nedávno si v Čechách zahrála na živo se skupinou Angel. Předchozí album Mount A natočené pod jménem Lost in Hildurness mimochodem taky stojí za pozornost.
Hildur má také utěšený seznam dalších hudebníků s nimiž v minulosti spolupracovala, např. Jóhannem Jóhannssonem, Skuli Sverrissonem, Benem Frostem, skupinou Angel, Múm, Valgeir Sigurdssonem, který je také podepsán pod zvukem obou jejích sólových alb. S legendárními Throbbing Gristle se podílela na živém soundtracku k filmu Dereka Jarmana In the Shadows of the Sun.
První vážnější počin s Pan_sonic se dal ještě brát s lehkým úsměvem nad neotřelou originalitou celé věci a s mírně natěšeným očekáváním, co bude dál. Gudnadottir ve všech dalších projektech dokazuje, že minimálně ona se drží své cesty a z velkého talentu vyzrála v suverénní osobnost moderní hudby, což neomylně a bez výhrady dokazuje ve všech deseti skladbách svého druhého alba, které nahrávala střídavě na Islandu a v Berlíně. Pracovala na něm intenzivně tři roky a vzhledem k tomu, že má necelých 50 minut, musí to prostě být vyladěné!
Kromě už zmíněného a i na youtube známého Elevation je určitě jedním z vrcholů skladba Opaque a závěrečná vibrující Unveiled. Hildur se na albu představuje nejen se svým hlavním nástrojem, ale například ve skladbě Aether hraje i na citeru, kontinuálně používá procesor i hlas. Oproti první desce, kterou nahrávala sama, jsou zde jejími dalšími spoluhráči jsou již známí Skúli Sverrisson (bass, procesor) a Jóhann Jóhannsson (varhany a procesor) ale také její otec Gúdni Franzson (klarinet, basklarinet).
Tahle hudba se ve vás zachytí drápkem a pomalu se rozlévá celým tělem jako doušek dobrého alkoholu v němž poznáte jak sílu a inspiraci ovoce, z nějž byl destilován, tak i sílu celého stromu na němž uzrálo a země z které čerpalo sílu. Je to hudba stejně tak temného jako tvořivého počátku, plná nespoutaných živlů, dobrých i potměšilých bytostí s nimiž Hildur hledá společný jazyk, rytmus či vibrace. Šamanské nanebevstoupení.
Srovnej si: BJ NIelsen, Angel, Hilmar Orn Hilmarson, Iva Bittová, Tarafuki, Sigur Ros