VAGABUND & „SLEPÝ VIKING“, KTERÝ SE STAL KONTRA-KULTURNÍ IKONOU… MOONDOG, aneb další z okének ryzího undergroundu.
Pokračuji ve Václavově tažením proti nudě a sterilnosti bezbarvého popu…
A totiž, „Vikingem 6. avenue N.Y. City… MOONDOGem … a jeho téměř „vlezlými“ – avšak oslnivými melodiemi…
Hudba prosluněného a odlehčeného charakteru, protkávajícím své kouzelné nitky skrze plátno moderní „comtenporary¨“, vážnou muziku, s minimalistickými sítěmi, které se tak něžně zachytávají o práh naší citové soustavy…
a především s jazzovými chorály, které se ze soumraku do úsvitu, úsvitem jazzových červánků, pianových vzdechů a prodchnutím, synkopického, kulhavého jazzového slunce. To svými útočnými erupcemi, se plně zviditelňuje a s velkými jízdami něžného synkopového, citového „harakiri“ se stupňuje, hlavně od druhé poloviny alba a prodýchává tak celkovou atmosféru alba …
A s někdy až téměř swingujícími planetami a konečně s celkovou, křehkou, skrytou pod povrchy celého toho, clonou, avantgardních & experimentálních výbojů…
To je album skutečné ryzí osobitosti…MOONDOG…
Lp z roku 1974, H’art Songs .
Z německého období, na březích „Svatého Rýnu“, kam Moondog přenesl stíny svých kostí v roce 1974, z rušných a hlučných ulic Manhattanu, z 6. Avenue, mezi 52. a 55. ulicí, kde často polétal s větrem, vyl své básně na měsíc ve své typické vikingské rohaté helmě a dlouhém plášti, kde buskoval, prováděl různá performance, nebo pouze prodával svou hudbu a ještě častěji jen tak postával ve větru ulice…
většina přítomných nevědomých účastníků, těchto tichým seancí, totiž vůbec nevěděli, co ten „Tichý blázen“, za kterého jej zřejmě považovali, vůbec znamená … hudebník, skladatel, teoretik, básník a vynálezce několika hudebních nástrojů (třeba…trojúhelníková harfa známá jako „oo“, dále harfička „ooo-ya-tsu“ a trojúhelníkový strunný nástroj, na nějž hrál s lukem, který nazýval „hüs“. (po norštině, „hus“, což znamená „dům“) a především „trimba“, trojúhelníkový bicí nástroj / Svědek Bernsteinův, Arturo Toscaniniho, „vážných mužů“ klasického hudebního světa a dokonce Bennyho Goodmana a Charlieho Parkera / Moondog dokonce chápán, jako úhelný kámen takových Es, (dle vlastních názorů) jako Steve Reich a Phil Glass… dokonce Janis Joplin, upomíná na tohoto vousatého mystika, který také zasáhl do undergroundového komiksu v edici Underground comix, ve své písni „All Is Loneliness“…
Louis Thomas Hardin, aka MOONDOG, začínal se svou hudební performancí, v druhé polovině 40. let.
Váben a inspirován, pouličními zvuky a hluky, metrem, sirénami na ohlašování mlhy, dětským pláčem, mořskými vlnami a vůbec hudby, která jako dítě jej zasáhla vůbec nejvíce…tradiční indiánská hudba a hlavně bohatými paletami barev zvuků města, při nichž sledovával ocas Hadího času, až ho Čas zavedl do hravé náruče vrstevnatých ploch jazzu a také s písněmi pro děti, z jiných planet.
Velice mnoho vrstevnatých, výživných rozmanitých ploch různých světů…
Poté se na zhruba 10 let odmlčel, než vytáhl zpět na prkna obskurního baru Moondogovy vize, Nové vážné hudby, producent James William Guercio, v eponymním albu Moondog 1969.
Poté následovalo druhé eponymní Lp z roku 1971, které s Moondogem navyla jeho dcerka v roztodivných uzavřených kruzích, podmanivých rytmických kruzích a při svítání zářivých kánonů…
Poté po 5 letech, v letech 1974, Moondog přenesl své aktivity na břehy Rýna, do Německa.
Tam spojil své umění se svou Ulrikou, Ilonou Goebel, která později vešla ve známost coby Ilona Sommer, a ona přepisovala jeho skladby z Brailova písma do not…
totiž, Hardin ztratil zrak ve věku 16 let, při zemědělské nehodě 4. července 1932, při explozi…
Přišed o zrak, naopak vyvinul se smysl tak břeskný, který můžeme posoudit na tomto albu, z duchovního, německého azylu roku 1974, kde dožil až do konce svých dnů …
Tedy, kýžené, proti trapnosti laciného a trapného popu …
H’art Songs
High On A Rocky Ledge