last.fm





Dům snů…volume II. aneb Do snu andělské pagody 6. tváře anděla na nebesích … / ANGUS MacLISE

Nezařazené  |   |  22-03-20


Pojďme propadnout hlubokému snu a podnikněme něžnou Invazi do pagody Úderu blesku,
za pre-hippiem, který byl takovým archetypem buřičského povstání, než vůbec povstalo z jahodových proklamacích a polích…
za zapáleným hořícím keřem a mystikem, studentem okultisty Aleistera Crowleyho a zároveň buddhismu a navrch třetího oka ještě pyramida završená psychedeliky…
za psychedelikem a mimozemšťanem ulítávajícím si za svými podivnými rigoly…
za uměleckým rebelem, kamikadzem volné, svobodné a nespoutané mysli, která nahlížela do okem jiných světů…
za umělcem, kreslířem, malířem, básníkem, avantgardním hudebníkem a skladatelem, následovníkem umělecké avantgardní skupiny, sdružení Fluxus, členem Divadla věčné hudby v Domě snu La Monteho Younga, společně s ním samým, Marianou Zazeela, Terry Rileym, Tonym Conradem a Johnem Calem, se kterým záhy na krátko zmizel do sladkého, obskurního, hlubokého Něžného podzemí, aby společně s duší podzemky, Lou Reedem, kde svistot a skřípot odhaluje svou krásu a odhazuje svou křehkou tuniku, aby vynikly pevné, drsné, syrové a přesto krásné a něžné obrysy křivek jejího těla, podzemky temného a poetického songu, s rozplývajícím se jménem The Velvet Underground, dali vzniknout acetátovému pěti skladbovému Demu…aby krátce Sametové podzemí zanechal náruči příštímu…
a sám se vydal do náruče vlastního solitérství stavěl, tvořil, nahrával, produkoval neskutečná mračna, která již dávno odplula a jejichž počet se ani snad nedá zaznamenat, mračna experimentální hudby, která se macerovala v roztodivných a rozmanitých žánrech…namátkou uveďme…
drone / psychedelic / minimalims / music concrete / electronic / free-improvising / folk & world music etc & etc …
a naposledy za vášnivým cestovatelem, geograficky dosti neklidným a velmi, velmi romantickým, o čemž svědčí i to, že se nakonec se svou rodinou usadil v Nepálu!
Za těmito osobitými odstíny bytosti se vydejme, za jeho jménem které se zove, ANGUS MCLISE,
který přebývá uvnitř, posvátné pagody, jejího mystického srdce a na ptačích tónech hudby, sněme sladce, právě pár exotických snů, které se právě promítají na obrovská plátna pagody Úderu blesků, které na magické cáry pohyblivých obrázků zaznamenal Ira Cohen a roku 1968 je vypustil jako stejnojmenný snímek, film The Invasion Of Thunderbolt Pagoda.
Rovněž na jehož polích, se právě prohánějí plameny, větry a příboje tónů a melodií hudby, který k nim napsal a vytvořil, sám Angus McLise…
https://www.youtube.com/watch?v=kolo6w9xnaI
https://www.youtube.com/watch?v=DeOlX37SiLQ
https://www.youtube.com/watch?v=9VdyGvckzkQ
https://www.youtube.com/watch?v=ga4q6IycZqg
https://www.youtube.com/watch?v=xOWWhPzkwL8

KOMENTÁŘ POD ČAROU
Dnes již kultovní, krátkometrážní (22 min.) snímek volnomyšlenkářského a experimentálního filmaře Iry Cohena z roku 1968, mimochodem kolegy a přítele dalšího avantgardního tvůrce Kevina Smitha, se po 38 letech, v roce 2006, po létech vynořil skutečně zázračně. Totiž v 70. letech se film, když Cohen cestoval po Káthmandú, dostal do drápů zaměstnanci DuArt Film Laboratoriesa ti žádali na autorovi poplatky a když je Ira Cohen neměl, film zmizel v propadlišti filmové propasti…
Naděje, že by se kdy vysílal, zhasla.
Po zmarněných přáních, kdy se myslelo, že film je stále někde ztracen v hloubkových útrobách dálného východu, kdy se film pokládal již za ztracený, avšak jeho legenda rostla, se zázračně nalezla kopie snímku, v kufru autora, pod odloženými, starými torzy nevyužitého materiálu.
Ira Cohen se rozhodl ze snímku udělal DVD, zbytek filmu doplnil bonusy (Cohenovo pohřbení v blátě, poškození mozku, recitace poezie Cohena a jeho fotografie a soundtrack k filmu, právě hudbu Anguse McLise). Vydání DVD realizoval new yorský časopis Arthur.
Periodikum The New York Times, pod taktovkou Jamese Gaddyho, nešetřilo a napsalo na snímek tato superlativa…namátkou…
„Dlouhý, podivný výlet v hypnotickém filmu.“

„Kultovní film Irae Cohena „Invaze Thunderboltské pagody“, který byl poprvé uveden v roce 1968 ve špičce psychedelického hippie, je nyní komerčně dostupný.“

Xavier Garcia Bardon, kurátor filmu v Palais des Beaux-Arts v Bruselu, uvedl, že „film je důležitým artefaktem doby.“

Film vznikal tak, že Cohen postavil v podkrovním bytu veliké plastové ohybatelné zrcadlo, které svou fyziognomií způsobuje určité praskání, co zapříčiňuje tzv. víření obrázků v rozmanitě krásných a hypnotických scénách. Pak již pozval přímo přátele, aktéry, jako Zisca Baum, Tony Conrad, Agnus Mc Lise, Hatty Mc Lise, Henry Flint, Kevin Smith, Beverly Grant, Vali Myers, Robert La Vigne, Diane Rochlin a dokonce si zahrál i sám tvůrce a spousta dalších.
Kameru snímali Sheldon a Diane Rochlinovi a hotový snímek vyfukuje omamné a snové obrazy jako kuřáci opia ve fantastickém make-upu a kostýmech proti dronujícímu, skandujícímu hudebnímu doprovodu Anguse McLise a podobné halucinační záběry.
„Je to jako jít na extázi na jinou planetu, plnou magických bytostí, zvířat a rostlin, Je to halucinatorní, téměř indukující zážitek.“, řekl k tomu ještě X.G. Bardon.

txt: Aleš Krulich


Komentáře nejsou povoleny.