last.fm





A2 – kulturní čtrnáctideník uvádí: KontrA2punkt festival post-žánrové menšinové hudby 21.–22. 9. 2012 Café V lese (Krymská 12, Praha 10) začátky v 19:30

Nezařazené  |   |  04-09-12

První ročník festivalu současné experimentální hudby KontrA2punkt si klade za cíl představit českému publiku soudobou post-žánrovou hudební tvorbu s přesahem k jiným uměleckým formám. Jakkoli je programovým úběžníkem a výchozím bodem tvorby většiny zúčastněných umělců hudební experiment, těžiště jednotlivých produkcí leží v osobitých přístupech k „hraničnímu“, žánry přesahujícímu výrazu (příkladem těchto strategií je např. práce se zvukem jako textem, řeč těla, využití hlasu jako hudebního nástroje, zkoumání fyzických kvalit zvuku, dekonstrukce žánrových hudebních forem).
Vystoupí avantgardní acid freerockové uskupení Primordial Undermind (US/AT), vokální ekvilibrista Tom Smith (US), člen rané sestavy Pussy Galore, skupin To Live & Shave In LA, Ohne nebo Rope Cosmetology, polští experimentální „hiphopeři“ Napszyklat, slovenské noise/jazz-coreové duo Shibuya Motors, maďarská dvojice Tóth Kína Hegyfalu, spojující noise a poezii, český projekt Count Portmon, dolující těkavou zvukovou matérii z útrob walkmanů, dvojice Head In Body se svou neurotickou verzí minimalistického techna a československé audiovizuální duo gnd + cil. Po skončení koncertů bude vždy následovat afterparty, vystoupí Sleep on Speed DJs a další.

kontakt:
klamm@advojka.cz, klimes@advojka.cz (dramaturgie)
kaplan@advojka.cz (média)

web:
www.kontra2punkt.cz
www.advojka.cz
www.cafevlese.cz

FB: http://www.facebook.com/events/266741773436731/
Last.fm: http://www.last.fm/festival/3331018+kontrA2punkt

KOMPLETNÍ PROGRAM
———————————–

Tom Smith (US)

¬

Americký performer známý především z kultovních To Live and Shave in L. A. nebo ze společné desky s newyorskými Sightings z roku 2004. Po mnohaletém působení v různých těžko stravitelných skupinách (včetně rané sestavy Pussy Galore) v Miami Beach v roce 1991 položil základ sestavy, jejímž rozrůstáním se zvuk postupně obohacoval a zhušťoval do stále excentričtější podoby (v proměnlivém složení figurovali třeba Andrew W. K., Rat Bastard, Thurston Moore či Sickboy Milkplus). Směs mnoha vlivů – musique concrète, rockové avantgardy, dubu, ale také obskurit typu Nihilist Spasm Band – by se dala nejspíše označit jako noise. Až na to, že i tuto dost volnou žánrovou charakteristiku Smith odmítá s důrazem na žánrovou rozmanitost, zmnožování heterogenních prvků a využití „všech existujících možností, včetně těch katastrofických“. V roce 2008 Smith založil v Hannoveru, kde dodnes působí, label Karl Schmidt Verlag (KSV), jehož katalog dnes čítá impozantní množství limitovaných cd, jež spojuje přístup radikální disrupce: „mikro-edice, žádná propagace, žádné podbízení.“ A pokračuje v sólových performancích založených na excentrickém vokálu, ve skupině Rope Cosmetology a v různých kolaboracích, s Kevinem Drummem, Blue Sabbath Black Fiji, Patrickem Spurlockem či nedávno s Aaronem Dillowayem.
http://soundcloud.com/tom-smith-tlasila-ksv

Primordial Undermind (US/AT)

Ve Vídni sídlící avantgardní acid freerockovou skupinu založil v Kalifornii v roce 1988 kytarista a vokalista Eric Arn, poté co opustil legendární psychedelickou garage kapelu Crystalized Movements. Losangeleská éra vyvrcholila v roce 1994 deskou Yet More Wondersofthe Invisible World na labelu September Gurls, další desky už primárně proměnlivá a nomádská sestava natáčí postupně v Bostonu, San Franciscu a od roku 1999 v texaském Austinu, což také výrazně ovlivňuje jejich zvuk. Na albu Beingsof Game P-U (2001, Camera Obsura) hraje mj. kytarista Tom Carter z Charalambides, v rozšířené sedmičlené sestavě pak vydávají Thin Shellsof Revolution (2003). Krátce před odchodem do Evropy nahráli během roku 2004 kriticky velmi ceněné album Loss of Affect. Od zkreslených kytarových konstruktů 90. let došel jejich zvuk přes rozvolněný instrumentální rock až ke komplexnímu tvaru, kde má místo freak-out psychedelie, elektronické experimenty i freejazzové elementy. O znovuvydání desky se pak postaral portlandský label Strange Attractors Audio House, stejně jako o zatím poslední desku Last Worldly Bond (2010/2011), na níž se Primordial Undermind představují v zatím nejlepší formě, v sestavě Eric Arn (kytary, vokály), Meaghan Burke (cello), Lukas Schöller (electronika, noise), Daniel Schmelz (basa) a David Schweighart (bicí, perkuse).
http://soundcloud.com/primordial-undermind
http://www.myspace.com/primordialundermind

Napszyklat (PL)

„Starý špinavý BMW se subwooferem na prašné cestě v nějakém zapadákově tankuje na benzínce Las Vegas a míří někam na východ…“ Tak kdosi charakterizoval loňskou desku polských hiphopových experimentátorů Napszyklat s názvem Kulturshock. Ne náhodou na ní hostuje MC Dälek ze stejnojmenných amerických ikon temného „abstraktního“ rapu, uslyšíte tam ale i Slováka Beneho, české duo DVA a další hosty. Už po prvních dvou nahrávkách se z „Napszyklat hip hop“ stalo synonymum originálního přístupu k žánru s použitím živých nástrojů (bicí, kytara) a kapela se rychle dostala za hranice domácího kontextu (letos vystoupili mj. na festivalu Primavera Sound v Barceloně). Jedna z nejoriginálnějších loňských desek v rámci středoevropské scény pak pasovala Poláky na hudební objev, který inteligentně spojuje hiphopovou řeč s výraznými syntezátory, syrovou elektronikou, útržky terénních nahrávek i post-industriálními samply. Čerstvým přírůstkem do diskografie je sólový debut zpěváka a zvukového experimentátora Roberta Piernikowského Się Żegnaj, který vyšel v červnu na značce Few Quiet People.
http://napszyklat.bandcamp.com
http://robertpiernikowski.bandcamp.com

Shibuya Motors (SK)

Duo z okruhu slovenského vydavatelství Atrakt Art hravým způsobem reaguje na rozvernější větev japonské extrémní improvizační scény. Hráč na elektroniku Slávo Krekovič a saxofonista a vokalista Miro Tóth, oba velmi aktivní v mnoha dalších projektech experimentální elektroniky, noise, volné improvizace a soudobé vážné hudby, založili skupinu v roce 2007. K nahrávání debutového alba (2011) přizvali vídeňského bubeníka ddkerna, známého mj. z hardcoreové skupiny BulBul, Broken.Heart.Collector nebo spoluprací s Philippem Quehenbergerem či americkým outsiderským písničkářem Jandekem. Všestranná, ale zároveň nekompromisní ddkernova hra dokonale zapadla do estetiky Shibuya Motors a přinesla album, které přirozeně přechází z jedné polohy do druhé, propojuje brutalitu s humorem, lehkost s pochmurností, sevřenost s rozkladností, aniž by třeba jen na okamžik upadlo do akademické strnulosti.
http://shibuyamotors.bandcamp.com

Tóth Kína Hegyfalu (HU)

Maďarská zpěvačka, básnířka a ilustrátorka Kinga Toth tvoří společně s kytaristou a vizuálním umělcem Gergely Normalem dvojici, která balancuje na pomezí syrového post-punkového minimalismu a expresivní lyriky. Za vznikem jejich jména se skrývá chyba, ironičtí jsou i na svém novém albu Inner Rooms, které vyšlo 2. srpna na labelu Turbinicarpus (ten ho nabízí také volně ke stažení).
http://soundcloud.com/tothkina2
http://www.turbinicarpus.net.ua/catalogue/tbc021.html

Count Portmon (CZ)

Na své první nahrávce RCL-290 (2011, ClinicalArchives) ovládal Jan Faix alias Count Portmon dutý kapesní magnetofon International AM/FM Radio Stereo CasettePlayer s olámanými dvířky a bez kazety uvnitř. Původně konceptuální experiment však nezůstává ve své soukromé dutině a v roce 2012 můžeme jeho skladby slyšet hned na dvou aktivistických kompilacích (dAdA ACTa; Prison Blues na podporu uvězněnému umělci Romanu Týcovi) a především na novém albu Moranella, které vychází jako free download u ostravského sdružení Hluková sekce. Je složeno výhradně z odpadních elektronických zvuků a herní moment při práci se zvukem tu představuje estetické a zároveň i politické východisko.
http://bandzone.cz/countportmon
http://www.hlukove.mysteria.cz/count.htm

Head In Body (CZ)

Pražský projekt se od syrové atmosféry primitivních transových rytmů, které narušují drobné chyby a záchvěvy, a stylizovaných neumělých písní zpívaných z deliria dostal v aktuální tvorbě v duu, jež si říká rovněž Sister Body, k „tříštivé, ale přesto nutkavě taneční hudbě“, ze které ještě více vystupuje podtón melancholie, nebo spíš paradox její vzdalující se ozvěny. V dokumentu o jejich domovském labelu KLaNGundKRaCH na Artyčok.tv svou produkci charakterizují jako „využití veškerý neurózy, která je skrytá v tzv. normální hudbě“. Po eponymním debutu (2008) následovalo EP Not So Empty (2010) a singl Dreamkiller (2011). V červnu 2012 byl zveřejněn mix Trance Sleep, který se nese v příznačném duchu „distant rave music“.
www.plastika.bandcamp.com
http://www.mixcloud.com/falsetrance/trance-sleep/

gnd + cil (SK/CZ)

Společná performance zvukové umělkyně Markéty Cilečkové (CIL) a vizualisty Petera Gondy (GND). Výchozím materiálem zvukových příběhů CIL jsou terénní nahrávky, které při vystoupeních ráda doplňuje hlasem a kytarovými krabičkami a snímači. To vše vrství v impozantní hlukové stěny, které naživo generovanými vrstvami digitálního bordelu zviditelní slovenský vj GND. Oba spolupracují mj. s experimentátorem v prostředí Pure Data Michalem Cábem (Cabowitz), s nímž vystoupili v roce 2011 na festivalu Multiplace se svou vizuálně-zvukovou reinterpretací kultovního díla Dream Machine Briona Gysina.
http://www.youtube.com/watch?v=dVpZFXcc8a4


Komentáře nejsou povoleny.