Příběh dvou kapel
Následující řádky vznikly zkráceným překladem dokumentu, který sloužil jako přehled o kampani pro skutečně existující ROCKOVÉ skupiny (Dáša Dvořáková a Marek Zouhar)
Příběh jedné americké kapely
(tak, jak se dílem udál, dílem byl naplánován)
podle Firmy:
Kapela je na nepřetržitém turné od svého vzniku. Po roce začnou být vystoupení vyprodaná, zvětšuje se okruh navštívených míst. Po dvou letech následuje živé album na vlastní značce. 35 tisíc prodaných kusů, vystoupení na festivalu před 14000 lidmi a už 10000 fanoušků v databázi fan klubu (čísla jsou téměř vždy to nejdůležitější…).
Deska má být vydána 27.9. Je třeba být od července do září opět na koncertní šňůře a snažit se proniknout hlavně na festivaly. Na každém koncertě zmínit nové album, zviditelnit album v koncertních objektech (plakáty, avíza, letáky apod.) a také prostřednictvím informačních letáků zasílaných fanouškům z databáze.
Ještě před koncerty bude proveden první útok na rádia formátu AAA (ta nejhitovější). Kapela rozdá rádiová promoCD (příp. zahraje v rádiích) na konci srpna, čímž celý projekt odstartuje. Dále následují formáty: po AAA přijdou rádia komerčně alternativní a AOR (Adult Oriented Rock), data budou upřesněna podle poptávky. Totéž se týká i formátu CHR a NAC (další formáty rádií, stylově orientovaných na country, příp. new age), akce podle poptávky.
První video uvést od Nového roku, tj. natáčet v prosinci (datum upřesněno později). Stejně jako u rádia, i zde se budeme řídit poptávkou po videu, poptávkou televize a obchodů.
Jakmile se projekt dá do pohybu, kapela začne opět koncertovat, nejprve na domácím trhu (konkrétní stát) a bude pokračovat až do konce roku s krátkými zastávkami v listopadu a prosinci pro evropské aktivity. Šňůra začne v domovském státě a postupně se přesune na panenská území druhého pobřeží jako předkapela slavnějšího jména (upřesněno později) a vzápětí se vrátí na tatáž místa jako hlavní hvězda.
Základní kameny – turné, databáze fanoušků a rychlá reakce na poptávku. Celý plán je na poptávce postaven – od fanoušků, rádií, televize a tisku.
PLÁN:
Marketing:
- dokončená tržní taktika alba s klíčovými záležitostmi (1. červenec – 31. srpen), P & P (promo and product)
- před celonárodní předváděčkou hotová trička a poslány výstřižky z tisku všem z vedení Firmy
- červenec až srpen: turné po všech jednotlivých trzích
- týmová činnost – předvedení živého vystoupení všem přátelům a rodinám kapely
- zaslání veškerých informací fan klubu (srpen)
- informace o distribuci nové desky a její zviditelnění pro fanoušky po celou dobu turné (červenec až září)
- dva týdny před turném soutěžní kampaň (letáky a velkoobchodní ceníky) v univerzitním tisku a na dílčích trzích (13. září)
- poslechový večer ve Firmě
Prodej:
- dokončena distribuce informací na hlavní trh (velkoobchod) a hlavní část malooobchodu pomocí „cestovních map“ s viditelně vyznačenými trhy
- koncert kapely na celonárodní předváděčce Firmy v Seattlu (červenec)
- dokončeno odeslání alba všem z vedení Firmy, včetně reklamního balíčku (hudba, informace, letáky, video ze živého vystoupení) (5. srpna)
- před datem počátku prodeje naplánování a posléze vystoupení v některých důležitých obchodech
- v předstihu hudba z alba rozeslána profesionálům (jedná se o CD s improvizovaným obalem a promíchaným pořadím skladeb, ale i s informacemi o vzhledu konečné verze alba), tj. DJům, obchodníkům… (15. srpen)
- totéž s už hotovým CD rozesílaným v předstihu (22. srpen)
- představení členů týmu kapely v prodejních pobočkách Firmy (10.– 26. 8.)
- prodej i v jiných obchodech (např. ve stáncích atd.), přehrávání desky v obchodech ještě před vydáním jako součást programu Firmy zvaného „Extra, extra“
- dostupnost reklamních prostředků: leták v prodejním katalogu Firmy, nálepky „coming soon“ (už brzy v prodeji) distribuované na jednotlivých koncertech, nálepky do oken aut (distribuce maloobchodníkům v druhé polovině srpna), plakáty, trička
Média:
- zajištění press kit (= biografie a povídání o kapele) + balíček reklamních materiálů čistě pro novináře, tj. vypracované informace o členech kapely, čb foto, všechno, co se hodí do tisku, vizitky, životopis kapely, diskografie, recenze atd.
- příprava materiálů s předstihem pro místní tiskoviny
- během turné seznam vhodných médií v jednotlivých městech
Promotion:
- využití všech příležitostí na turné typu „ať se lidi přijdou podívat na kapelu“
- návštěvy v rádiích a kde je to možné, i živá vystoupení
- příprava všech fanoušků na návštěvy v rádiích (od 4. srpna)
- koncert na předváděčce pro AAA rádia v Boulderu, Colorado (27.8.)
- distribuce CD speciálu (viz výše) na předváděčce
- distribuce hotového CD do rádií pro okamžité hraní (12. září)
- připravený plán distribuce pro všechny ostatní formáty
- zvláštní reklamní letáček s tipy a ukázkami podle připraveného plánu
Mezinárodní reklama:
- základní předvedení během mezinárodního mítinku ve Vídni prostřednictvím živého vystoupení na videu (září)
- získat zástupce hlavních teritorií na show v New Yorku (28. července)
- první závazné dohody pro simultánní celosvětové vydání na klíčových trzích (srpen)
- poskytnutí reklamního balíčku kapely do všech teritorií (srpen)
- tiskové materiály na všechny evropské trhy (září)
Průběh prodejní kampaně
Marketing:
- rozvrh turné počínající prosincem
- předběžný plán spotřebitelské kampaně
- reklama na billboardech: prezentovat jako pokračování tradice (25.11.)
- plánování a natáčení videa (listopad – prosinec 94), natáčení v prosinci
Prodej:
- marketingová priorita Firmy úrovně 1, součást programu Extra, extra
- kapela se objeví živě v prodejně při půlnočním zahájení prodeje 27. září, personál má na sobě kostýmek s kapelou (trička, čepičky, atp.)
- koncerty na domácím trhu před zahájením prodeje (26. – 28. září)
- využít k propagaci žebříček Top 25 nezávislých i běžných nahrávek na dílčích trzích
- plán velkoobchodního prodeje spolu s P & P na listopad a prosinec
- marketing odpovídající turné: obchody, P & P, distribuce informací
- reklama na univerzitním trhu v oblastech dílčích a koncertních trhů
- agresivní velkoobchodní taktika související s hraním v rádiu
Média:
- agresivní snahy o celonárodní publikování
- využití příležitostí v médiích během turné
- využití příležitosti v celostátní TV v průběhu turné
Promotion:
- přednostní hraní v rádiích AAA
- tipy na kampaň: odpovídající rozruchu kolem kapely
- plán pro všechny ostatní formáty rádií (obdobné jako AAA)
- využití příležitostí na turné, kdekoli je to možné, nezbytné a užitečné prostřednictvím živých vystoupení v rádiu, návštěv
- v rádiích atd.
Mezinárodní:
- další využití příležitostí plynoucích z vydání alba
- předváděčky kapely na evropských trzích (listopad, prosinec)
- informace o probíhajícím projektu v USA přenést do dalších států pro následné vydání alba
- zajistit doby a místa evropského turné na začátek příštího roku
Podobný obchodní plán, týkající se britské rockové skupiny XY. Je z února:
Duben:
První hraní v Rádiu 1 (30. 4.)
Květen:
Časopis Q – osmistránkový článek (1.5.)
Ranní šou v Rádiu 1, soutěž o dva lístky na koncert 24.5. v Barceloně (12.5.)
v Rádiu 1 pořad „We Love Us“ s Markem Radcliffem
vyjde 1. singl (26.5.)
obálka Melody Makeru (27.5.)
interview v TV v Big Breakfast (26.5.)
rozhovor v GLR rádiu (bude upřesněno)
rubrika „exclusive“ v Chart Show (datum bude upřesněno)
uvedení klipu v pořadu Videotech (29.5.)
TV pořad Top of The Pops (datum bude upřesněno)
Červen:
Den s XY v Rádiu 1 začne exkluzivním hraním v Ranní šou a bude pokračovat celý den (10.6.)
vyjde album (16.6.)
rozhovor v časopise (18.6.)
Hodina speciál v Rádiu 1 (22.6.)
hlavní vystoupení na některém z velkých letních festivalů
Červenec:
2. singl se začne hrát v rádiích
Srpen:
vyjde 2. singl
Září:
Turné dle rozpisu
Říjen:
3. singl se začne hrát v rádiích
Listopad:
koncert v Aréně
vyjde 3. singl
Prosinec:
vánoční kampaně
Kampaň:
- propacovaná kampaň na letácích
- TV reklama
- reklama v kinech
- reklama v rádiu
- optimální množství reklamy v obchodech včetně výloh
- velká celonárodní kampaň na bilboardech
- reklama v hlavních tiskovinách včetně vložené hudby (promosingl) a letáků
- marketing do databáze více než 200 000 lidí (včetně soutěže pro zvýšení zájmu)
- propracovaná reklamní kampaň na univerzitách včetně „dnů s XY“ a soutěžemi
- promotion v alternativních klubech včetně reklamních plakátů v koncertních halách
Jen pro zajímavost: oné americké skupině nepomohla ani tato kampaň ke komerčnímu úspěchu (byť její desky nejsou špatné), britská patří momentálně k nejlepším kapelám světa.